Vandaag heeft Sven Kramer met 286 schoolkinderen tijdens de Nederlandse Jeugdschaatsdagen op Schaatsbaan Rotterdam een nieuw wereldrecord gevestigd: ‘De langste polonaise op schaatsen’. Met deze bijzondere actie vraagt Sven Kramer aandacht voor waarom ze de Nederlandse Jeugdschaatsdagen zijn gestart, het grootste maatschappelijke schaatsproject van Nederland. Dit project richt zich op basisscholen waar het niet vanzelfsprekend is dat kinderen in aanraking komen met schaatsen. De Sven Kramer Academy, Unox, Jumbo Supermarkten en vanaf vandaag ook Essent organiseren daarom deze winter, 20 onvergetelijke schaatsdagen.
Officieel wereldrecord
286 schoolkinderen die doorgaans minder in beweging komen, hebben vandaag samen met Sven Kramer en schaatstalent Angel Daleman het wereldrecord ‘Langste polonaise op schaatsen’ gevestigd. Afgevaardigden van de International Records Support Group reisden af naar de schaatsbaan in Rotterdam om de wereldrecordpoging officieel te registreren en te certificeren. Het oude record, in handen van IJsclub Volendam, werd hiermee verbroken. “Met deze recordpoging laten we zien hoe belangrijk het is dat kinderen in beweging komen, vooral voor kinderen die weinig met sport in aanraking komen.” aldus Douwe de Vries, directeur Sven Kramer Academy. “In Nederland voldoet 65% van de jongeren niet aan de beweegrichtlijnen*, met alle gevolgen van dien voor hun gezondheid. Daarnaast herinneren we Nederland eraan hoe waardevol onze schaatscultuur is, en dat deze dreigt te veranderen door het gebrek aan natuurijs. Met klimaatverandering als realiteit hebben nieuwe generaties steeds minder toegang tot deze oer-Hollandse winterervaring. Tot slot willen we met dit initiatief laten zien hoe belangrijk het is dat schaatsaccommodaties toegankelijk en betaalbaar blijven voor iedereen.”
Grootste maatschappelijke schaatsproject van Nederland
Vandaag kregen er in totaal zo’n 800 basisschoolleerlingen uit Rotterdam e.o. de kans om de schaatsen onder te binden. De 38-jarige Sven Kramer (4 keer olympisch kampioen, 9 keer wereldkampioen en 10 keer Europees kampioen): “Schaatsen heeft mij ontzettend veel gebracht, en via de Academy wil ik daar iets van teruggeven aan de maatschappij. Helaas staan we als schaatsgemeenschap voor een aantal grote uitdagingen die onze sport bedreigen. Daarom hebben we deze wereldrecordpoging op 17 december niet alleen maar ingezet als een leuke en bijzondere activiteit, maar ook als een krachtig middel om aandacht te vragen voor deze problemen.”
Middels het grootste maatschappelijke schaatsproject van Nederland willen ze de kinderen een onvergetelijke eerste kennismaking met schaatsen laten bezorgen. “Na een zeer succesvol eerste seizoen waar we meer dan 10.000 kinderen het schaatsplezier hebben laten ervaren, gaan we dit seizoen nog verder. Deze winter streven we ernaar om tijdens 20 schaatsdagen op 16 ijsbanen meer dan 14.000 basisschoolkinderen een gratis en volledig verzorgde schaatsdag aan te bieden.”, aldus Kramer.
Traditie in ere houden voor iedereen
“Vroeger was het veel normaler om als kind schaatsen te leren,” zegt Robbert de Vreede, General Manager Nutrition Europe bij Unilever. “Helaas is dat tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend, door zachtere winters en omdat niet elk gezin een bezoek aan de ijsbaan kan betalen. Met de Jeugdschaatsdagen geven we juist alle kinderen in Nederland de kans om het winterplezier te beleven. Wij vinden het belangrijk om de magie van schaatsen op een ijzige winterdag door te geven naar nieuwe generaties: met blosjes op de wangen en de frisse wind in je gezicht waarna er niets beter is dan opwarmen met een heerlijke kop soep”.
Ook partner Jumbo Supermarkten benadrukt dit: “Bij Jumbo maken we graag impact als ‘goede buur’. Onze winkels zijn meer dan een plek waar je boodschappen doet; zo zijn onze collega’s actief betrokken bij hun klanten in de buurt, ook hier in Rotterdam. Het ondersteunen van sportieve initiatieven zoals de Nederlandse Jeugdschaatsdagen past daar heel goed bij. Met voeding en beweging brengen we mensen samen en inspireren we de jeugd om plezier te hebben. Geweldig om ook hier vandaag weer allemaal blije gezichten te zien, daar doen we het voor.” Rogier Riemersma, Manager Sponsoring en Evenementen van Jumbo Supermarkten.
Warmste sport van Nederland
Voor Essent, vanaf vandaag ook partner van de Nederlandse Jeugdschaatsdagen, is het ontzettend belangrijk dat iedereen mee kan doen. “Juist voor de kinderen voor wie dit niet vanzelfsprekend is.”, vindt Thijs van Rossum, commercieel directeur van Essent. “Via dit prachtige project brengen wij het schaatsen dichtbij de kinderen. Zo draagt Essent bij om ieder kind het plezier van schaatsen te laten ervaren op zo veel mogelijk plekken in Nederland. Daar krijgen we ontzettend veel energie van. Zo maken we van schaatsen de warmste sport van Nederland!”
Volgende data en locaties Nederlandse Jeugdschaatsdagen winter ’24 – ’25
07 en 08-01-2025: Middelburg, IJsbaan Middelburg
10-01-2025: Gouda, IJsbaan Gouda
28-01-2025: Groningen, Kardinge
04-02-2025: Breda, Kunstijsbaan Breda
11-02-2025: Alkmaar, De Meent