Ook kinderen met een fysieke beperking het ijs op

FRAME SCHAATSEN

Om ook kinderen met een fysieke beperking de mogelijkheid te geven om te kunnen schaatsen, zijn wij in samenwerking met Stichting het Gehandicapte Kind het Frame Schaatsen gestart.

Voor het Frame Schaatsen is een speciaal schaatsframe ontwikkeld. Dit schaatsframe lijkt op een runningframe, wat gebruikt wordt bij Frame Running, maar op de plek van de wielen zitten ijzers. Dankzij het schaatsframe met zitje kunnen de kinderen gemakkelijk zitten. Door af te zetten met hun voeten, waar spikes onder zitten, maken ze vaart. Dankzij het schaatsframe kunnen ook kinderen met een motorische beperking, beperkte energie of minder goede balans schaatsen en het échte schaatsgevoel ervaren zonder te vallen of erg vermoeid te raken.

Het Frame Schaatsen wordt gegeven bij SKA Nederland op verschillende locaties. De lessen worden gegeven tijdens de reguliere schaatslessen. Op deze manier kunnen kinderen met een fysieke beperking samen sporten met hun leeftijdsgenoten.

De lessen in Thialf, Heerenveen worden aangeboden op de volgende momenten:

• Dinsdag 17:15 – 18:15 uur
  • Zondag 9:45 – 10:45 uur

De lessen op IJsbaan Twente in Enschede
worden aangeboden op de volgende momenten:

• Zaterdag 10:00 – 11:00 uur
  • Zondag 9:00 – 10:00 uur

De lessen op IJsbaan Kardinge in Groningen worden gegeven door de Schaatsschool van Sport 050:

• Vrijdag 16:15 -17:15 en 17:15 -18:15

• Zondag 10:00- 11:00 en 11:15 – 12:15

Tevens wordt er Frameschaatsles gegeven door de Sven Kramer Academy Groningen op
:

• Zaterdag  8:30 – 9:15 uur of 9:15 – 10:00 uur

De lessen duren 45 min waarbij het even pauze houden natuurlijk geen probleem is. Kennismaken en aanmelden voor deze lesuren kan door een mail te sturen naar: jeugdschaatsendrenthegroningen@gmail.com of via de website: https://mijn.sport050.nl/

Huren schaatsframe

Heerenveen:
Kennis maken met het Frame Schaatsen? Tijdens de publieksuren van Thialf is het mogelijk om een schaatsframe te huren. Het huren van een frame kost €7,50 per uur. Geschikt vanaf ongeveer 6 jaar (minimale lichaamslengte = 140 cm) , ook geschikt voor volwassenen. We hebben drie verschillende maten frames:

• S (max. lichaamslengte = 140 cm)
  • M (max. lichaamslengte = 160 cm)
  • L (max. lichaamslengte = 185 cm).

De schaatsframes kunnen gebruikt worden op de 30*30 baan of de 333m baan. De Frames blijven dus op het middenterrein van Thialf. Bekijk hier de mogelijkheden van de publieksuren van Thialf.

Een schaatsframe huren? Mail naar info@svenkrameracademy.nl

Groningen:

In Groningen kun je de frames huren tijdens de recreatie-uren van de ijshal.
De kosten voor het huren van de frames is €6,00
Het reserveren van deze frames gaat via: schaats.verhuur@groningen.nl

Samen Schaatsen Elfstedentoer
In de winter van 2022 – 2023 hebben we samen met Stichting het Gehandicapte Kind de ‘Samen Schaatsen Elfstedentoer’ georganiseerd. Tijdens de Samen Schaatsen Elfstedentoer konden kinderen van 5 tot 12 jaar kennis maken met het Frame Schaatsen en ervaren dat samen schaatsen superleuk is! Op 14 locaties in het land hebben we gratis schaatsclinics gegeven, die verzorgd zijn door onze ervaren instructeurs. De aftrap van de Elfstedentoer was op 10 december op de ijsbaan van het Museumplein in Amsterdam. Meer info over dit toffe project vind je via deze link